Pět nejčastějších vánočních chyb, které zjistíte až po Vánocích
Svátky nákupů jsou za námi. Všechny dárky rozdané, a e-shopy začaly s novoročními výprodeji. Některé využívají trendu a bojují o obnosy předané v obálkách pod stromečkem. Jiní zase nesprávně odhadli prodeje a potřebují vyprázdnit sklady.
Popsali jsme pro vás 5 nejčastějších chyb, kterým se e-shopy mohly při přípravě na sezónu vyhnout. A rovnou jsme navrhli i řešení, aby příští sezóna byla ještě úspěšnější.
1. Zůstalo mi na skladě ležet zboží
Důkladná příprava na vánoční sezónu je důležitá. Naskladnili jste zboží dle svého nejlepšího vědomí a svědomí. Vyhodnocení prodejů ale nevypadá dle představ. Některé položky zůstaly skoro netknuté ležet, u jiných jste zase nebyli schopni naplnit neočekávanou poptávku. Nebojte, rozhodně v tom nejste sami. Odhadovat prodeje a nejprodávanější produkty je bez použití dat skutečně náročný úkol, skoro nemožný. Můžete své zákazníky znát skutečně dobře, a stejně může odchylka v predikci prodejů dosahovat až desítek procent.
Dobrá zpráva je, že ji lze snadno snížit na minimum. Datová analýza historických dat a trendů vám pomůže zjistit na jaké produkty, a produktové varianty se zaměřit. Na základě dashboardu predikce prodejů můžete optimalizovat svůj sklad, průběžně sledovat vývoj poptávky a upravovat své skladové zásoby. Ležákům už odzvonilo!
2. Bez příslušenství, prosím.
Nezapomínejte na příslušenství a doplňkové zboží. Automaticky nabídnout zákazníkům v průběhu objednávky vhodný kryt k novému telefonu, anebo designovou vázu k nové LEGO kytici, může skýtat nové prodejní příležitosti.
Řešením není procházet košík za košíkem a snažit se spárovat jednotlivé produkty, ale automatická analýza předešlých košíků vašich zákazníků. Podle toho snadno zjistíte, jaké produkty jsou nejčastěji kupovány spolu. Navíc data můžete obohatit i o další vstupy – např. historie nákupů daného zákazníka.
3. Dražší než konkurence
Sledovat nabídku a ceny konkurence je důležitější než kdy dříve. Včetně marketingových aktivit a slevových akcí. Asi každý zákazník občas projde srovnávače, a porovnává ceny klíčových produktů. Analýza konkurence je pro každého obchodníka naprosto klíčová, zároveň je to ale zdlouhavý manuální proces. Je nejvyšší čas přestat přicházet o zákazníky jenom proto, že konkurent zrovna zlevnil daný produkt o několik desítek korun.
Dva klíčové předpřiravené reporty vám mohou zautomatizovat celý proces natolik, že už jen sledujete data o všech konkurenčních e-shopech v dashboardu. Analýza konkurence vám nabídne informace o cenách a vývoji prodejů vašich konkurentů. Analýza trhu přinese širší pohled na celková odvětví, a srovnání nabídek i komunikace jednotlivých subjektů. Snadno tak dokážete reagovat nejen na sezónní změny, ale můžete strategicky rozhodovat a plánovat na základě připravených dat v přehledných reportech.
4. Voucher sem, voucher tam
Vouchery byly opět hit. Jednoduchý dárek, který často přináší nové zákazníky. Není nutné u nich řešit skladovou dostupnost, cenu produktů, ani slevy. Zní to skoro jako ideální prodejní položka během vánoční sezóny. Má to však jedno ale. Udržet přehled o počtu vydaných voucherů je vlastně docela jednoduché. Sledovat stav jednotlivých voucherů už je ale věda, a excelová tabulka selhává. Musíte totiž v reálném čase znát dobu platnosti každého z nich, hodnotu, a hlavně jejich čerpání. Snadno lze ztratit přehled o objemu voucherů, a nečekaně narazit na problém s cashflow. Zrovna si totiž všichni vzpomněli, že někde přeci mají voucher, kterému už určitě končí platnost. I toto lze v reálném čase velmi snadno sledovat v přehledném dashboardu s jasnými ukazateli, a vouchery vám už zase budou moci dělat jenom radost.
Pověděli jsme si trochu o chybách, které se vám mohly stát. Před vámi je však ještě poslední důležitý úkol.
5. Vyhodnocení (vánoční) sezóny
Sezóna je za námi, a z chyb se člověk může už jen učit. Důležité je si důkladně celou sezónu, i celý rok, vyhodnotit. Sestavili jsme pro vás základní seznam otázek, které byste si měli při vyhodnocování položit. Znáte na ně odpovědi? A jak dlouho vám trvá je najít?
- Jaký byl váš obrat a zisk?
- Jak velkou marži jste na jednotlivých produktových kategoriích měli?
- Jaké produkty a kategorie byly nejziskovější, a na kterých naopak proděláváte?
- Jaký je aktuální stav vašeho skladu?
- Jak jste si výkonnostně vedli v porovnání s konkurencí?
- Jaký byl průměrný objem nákupního košíku?
- Jaký byl poměr nových a existujících zákazníků?
- Jak vás noví zákazníci našli?
- Jak efektivní byla vaše marketingová komunikace na jednotlivých kanálech?
- Vrátily se vám vynaložené investice do marketingu?
Pokud neznáte odpovědi, anebo vám trvá hodiny a dny je najít, možná je na čase si s novým rokem zjednodušit život a posunout svůj byznys o krok dále.
V Datalooku vám rádi pomůžeme. Odpovědi na tyto otázky najdete s námi raz dva, a to nejen jednou za rok, ale každý den. Ve svých přehledných dashboardech, přístupných kdykoli a odkudkoli. Začněte nový rok s automatizovanými reporty. Stačí se nám ozvat v kontaktním formuláři.
Přejeme vám úspěšný nový rok.
Další novinky, zajímavosti a tipy
ze světa Datalook najdete na našem LinkedIn
CHCETE Z DATALOOKU VYTĚŽIT JEŠTĚ VÍC?
Rádi se s vámi pobavíme o možnostech pokročilého reportingu nebo custom řešení.