Zpět na novinky

Pět nejčastějších vánočních chyb, které zjistíte až po Vánocích

Svátky nákupů jsou za námi. Všechny dárky rozdané, a e-shopy začaly s novoročními výprodeji. Některé využívají trendu a bojují o obnosy předané v obálkách pod stromečkem. Jiní zase nesprávně odhadli prodeje a potřebují vyprázdnit sklady. 

Popsali jsme pro vás 5 nejčastějších chyb, kterým se e-shopy mohly při přípravě na sezónu vyhnout. A rovnou jsme navrhli i řešení, aby příští sezóna byla ještě úspěšnější.

1. Zůstalo mi na skladě ležet zboží

Důkladná příprava na vánoční sezónu je důležitá. Naskladnili jste zboží dle svého nejlepšího vědomí a svědomí. Vyhodnocení prodejů ale nevypadá dle představ. Některé položky zůstaly skoro netknuté ležet, u jiných jste zase nebyli schopni naplnit neočekávanou poptávku. Nebojte, rozhodně v tom nejste sami. Odhadovat prodeje a nejprodávanější produkty je bez použití dat skutečně náročný úkol, skoro nemožný. Můžete své zákazníky znát skutečně dobře, a stejně může odchylka v predikci prodejů dosahovat až desítek procent. 

Dobrá zpráva je, že ji lze snadno snížit na minimum. Datová analýza historických dat a trendů vám pomůže zjistit na jaké produkty, a produktové varianty se zaměřit. Na základě dashboardu predikce prodejů můžete optimalizovat svůj sklad, průběžně sledovat vývoj poptávky a upravovat své skladové zásoby. Ležákům už odzvonilo!

2. Bez příslušenství, prosím.

Nezapomínejte na příslušenství a doplňkové zboží. Automaticky nabídnout zákazníkům v průběhu objednávky vhodný kryt k novému telefonu, anebo designovou vázu k nové LEGO kytici, může skýtat nové prodejní příležitosti.

Řešením není procházet košík za košíkem a snažit se spárovat jednotlivé produkty, ale automatická analýza předešlých košíků vašich zákazníků. Podle toho snadno zjistíte, jaké produkty jsou nejčastěji kupovány spolu. Navíc data můžete obohatit i o další vstupy – např. historie nákupů daného zákazníka.

3. Dražší než konkurence

Sledovat nabídku a ceny konkurence je důležitější než kdy dříve. Včetně marketingových aktivit a slevových akcí. Asi každý zákazník občas projde srovnávače, a porovnává ceny klíčových produktů. Analýza konkurence je pro každého obchodníka naprosto klíčová, zároveň je to ale zdlouhavý manuální proces. Je nejvyšší čas přestat přicházet o zákazníky jenom proto, že konkurent zrovna zlevnil daný produkt o několik desítek korun.

Dva klíčové předpřiravené reporty vám mohou zautomatizovat celý proces natolik, že už jen sledujete data o všech konkurenčních e-shopech v dashboardu. Analýza konkurence vám nabídne informace o cenách a vývoji prodejů vašich konkurentů. Analýza trhu přinese širší pohled na celková odvětví, a srovnání nabídek i komunikace jednotlivých subjektů. Snadno tak dokážete reagovat nejen na sezónní změny, ale můžete strategicky rozhodovat a plánovat na základě připravených dat v přehledných reportech.

4. Voucher sem, voucher tam

Vouchery byly opět hit. Jednoduchý dárek, který často přináší nové zákazníky. Není nutné u nich řešit skladovou dostupnost, cenu produktů, ani slevy. Zní to skoro jako ideální prodejní položka během vánoční sezóny. Má to však jedno ale. Udržet přehled o počtu vydaných voucherů je vlastně docela jednoduché. Sledovat stav jednotlivých voucherů už je ale věda, a excelová tabulka selhává. Musíte totiž v reálném čase znát dobu platnosti každého z nich, hodnotu, a hlavně jejich čerpání. Snadno lze ztratit přehled o objemu voucherů, a nečekaně narazit na problém s cashflow. Zrovna si totiž všichni vzpomněli, že někde přeci mají voucher, kterému už určitě končí platnost. I toto lze v reálném čase velmi snadno sledovat v přehledném dashboardu s jasnými ukazateli, a vouchery vám už zase budou moci dělat jenom radost.

Pověděli jsme si trochu o chybách, které se vám mohly stát. Před vámi je však ještě poslední důležitý úkol.

5. Vyhodnocení (vánoční) sezóny

Sezóna je za námi, a z chyb se člověk může už jen učit. Důležité je si důkladně celou sezónu, i celý rok, vyhodnotit. Sestavili jsme pro vás základní seznam otázek, které byste si měli při vyhodnocování položit. Znáte na ně odpovědi? A jak dlouho vám trvá je najít?

  1. Jaký byl váš obrat a zisk?
  2. Jak velkou marži jste na jednotlivých produktových kategoriích měli?
  3. Jaké produkty a kategorie byly nejziskovější, a na kterých naopak proděláváte?
  4. Jaký je aktuální stav vašeho skladu?
  5. Jak jste si výkonnostně vedli v porovnání s konkurencí?
  6. Jaký byl průměrný objem nákupního košíku?
  7. Jaký byl poměr nových a existujících zákazníků?
  8. Jak vás noví zákazníci našli?
  9. Jak efektivní byla vaše marketingová komunikace na jednotlivých kanálech?
  10. Vrátily se vám vynaložené investice do marketingu?

Pokud neznáte odpovědi, anebo vám trvá hodiny a dny je najít, možná je na čase si s novým rokem zjednodušit život a posunout svůj byznys o krok dále. 

V Datalooku vám rádi pomůžeme. Odpovědi na tyto otázky najdete s námi raz dva, a to nejen jednou za rok, ale každý den. Ve svých přehledných dashboardech, přístupných kdykoli a odkudkoli. Začněte nový rok s automatizovanými reporty. Stačí se nám ozvat v kontaktním formuláři.

Přejeme vám úspěšný nový rok.

Další novinky, zajímavosti a tipy
ze světa Datalook najdete na našem LinkedIn

Objevte co vám přinese Datalook

Nechte nám svůj kontakt, do následujícího pracovního dne se vám ozveme. Nejprve nám bude stačit pár minut na telefonu. Vyslechneme vás a povíme si, jak vám můžeme pomoci. Když to bude dávat smysl, rádi se s vámi potkáme na nezávazné online schůzce.

    Odesláním údajů souhlasíte s tím, že vás oslovíme s konzultací zdarma v souladu se zásadami ochrany osobních údajů.

    Ale třeba i zavolejte:

    od pondělí do pátku 9–16 hod.

    Nebo nám napište e-mail na
    mirka@datalook.cz

    X
    Nastavení cookies
    Funkční cookies
    Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
    Analytické cookies
    Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
    Reklamní cookies
    Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
    Uživatelská data
    Personalizace reklam
    Personalizační cookies
    Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.
    settings